niedziela, 4 lutego 2018

               Co zrobić z dzieckiem, które nie chce czytać ?
                          Porady dla dużych i małych cz.1



To co jest wszechobecne, to komórka, komputer i multimedialne gadżety, które wypierają książkę oraz inne zainteresowania.
Jak nie dopuścić do wtórnego analfabetyzmu, nikłego rozwoju i ograniczonego odkrywania świata przez nasze pociechy ?

- ograniczyć kontakt z urządzeniami elektronicznymi, psycholodzy podają, że dopuszczalne jest przebywanie przed tymi urządzeniami ok. 1 - 2 godziny dziennie w zależności od wieku. Trzeba mieć świadomość, co dzieci oglądają i w co grają.

Komórka przestała już dawno pełnić rolę telefonu, to przede wszystkim mały komputer    i choć wydaje się, że wszystko jest w porządku, bo dziecko jest w swoim pokoju, to nie wiesz tak naprawdę w jakim świecie w tej chwili przebywa i czy coś lub ktoś inny nie wychowuje Twojego Skarbu.

- dobrze założyć hasło na komputer, by Twoje dziecko nie siedziało przed komputerem godzinami, gdy rodzice są jeszcze w pracy, czy w ogóle poza domem (chodzi tu głównie o mniejsze dzieci – wytłumaczyć dlaczego jest hasło, że jest wiele niewłaściwych stron, które same, automatycznie się narzucają.

- ustalić dni korzystania z urządzeń, np. w sobotę,  niedzielę.  

- czytać dziecku książkę przez 20 minut, chodzić razem z nim do bibliotek, księgarni, kupować ciekawe książki. Oswajać z literaturą od najwcześniejszych lat.


Pozwolę przytoczyć sobie fragment tekstu  mamotoja.pl

„W przypadku dzieci poniżej 2 lat nawet włączony telewizor w tle jest złym pomysłem: nadmiar dźwięków i bodźców jest szkodliwy dla dziecka i może prowadzić do nadmiernego pobudzenia i problemów ze snem. (…)

Jako rodzice musimy pamiętać o tym, że kiedy nasze dzieci spędzają zbyt dużo czasu przed telewizorami, komputerami i tabletami oraz oglądają małowartościowe produkcje, są zagrożone m.in.:

·         otyłością
·         zaburzeniami snu
·         zaburzeniami zachowania
·         słabo rozwiniętymi umiejętnościami społecznymi
·         przemocą
·         zaburzeniami koncentracji
·         problemami z nauką

Dzieci mają też po prostu za mało czasu na tradycyjną zabawę (która ma niezwykle korzystny wpływ na ich rozwój), interakcje z rówieśnikami w rzeczywistym świecie, budowanie więzi z rodzicami i bliskimi”.
                                                                          cdn.